Miguel de Unamuno - Alois Ditrich

CELÝ MUŽ

Příběh muže, který se rozhodl vyznávat lásku penězi.

V hlavních rolích:

Ondřej Vetchý a Zuzana Rogelová

Dále hrají:

Jíří Ornest, Jan Vlasák, Dana Syslová, Richard Stanke, Jan Novák, Alice Dbvořáková, Valerie Zawadská,

Milan Stehlík, Jiří Zahájský a malý Matěj Vít.

scénář: Alois Ditrich
dramaturgie: Bedřich Ludvík
hudba: Peter Ničík
střih: Peter Kordač
kamera: Miroslav Čvorsjuk
režie: Alois Ditrich

Režisér Alois Ditrich se v České televizi uvedl v roce 1992. Tehdy mohli šokovaní diváci vidět jeho dramatizaci pozapomenutého románu Henry Barbusse PEKLO. Ondřej Vetchý v něm bravůrně ztělesnil psychický rozpad muže, kterého pozorování intimních detailů v sousedním hotelovém pokoji přivede k šílenství. Uvedení inscenace vzbudilo značnou pozornost zejména díky několika emotivním erotickým scénám. PEKLO se pak na nějakou dobu stalo negativním pojmem programových porad.

Po pěti letech předstupuje před české televizní diváky (na Slovensku žijící) režisér Ditrich se zcela jiným příběhem. Novela španělského autora přelomu 19. a 20. století Miguela de Unamuna je vlastně velkou love story.

Avšak to by nebyl vystudovaný dramaturg a scenárista Ditrich, kdyby ji neobohatil o nové situace, nové motivy, kdyby ji nedomýšlel, neracionalizoval, kdyby ji svérázně neinterpretoval. A tak před televizního diváka předstupují dvě výrazně protikladné postavy: citlivá Julie Yaňeyová, v podání neotřelé slovenské herečky Zuzany Rogelové, a pragmatický Alexander Gomez, v podání Ditrichova dvorního herce - Ondřeje Vetchého.

K PŘÍBĚHU

CELÝ MUŽ však není jen příběhem jejich komplikované lásky. To drama v sobě ukrývá větší ambice: chce být zároveň i střetem mužského a ženského principu, střetem citlivosti a intuice s pragmatismem a racionalitou. Po celou dobu tohoto odvěkého souboje Ditrich úzkostlivě dbá na to, aby pravdu mohla mít každá ze zúčastněných stran.

Celým příběhem proplouvá, nejprve jako zcela reálný posel lásky, později jako hračka z lásky zrozeného chlapce a nakonec jako jakýsi symbol, miniaturní vzducholoď. Jen z proměn jejího významu lze tušit ztrátu a rozplývání smysluplného lidství.

KE SCÉNÁŘI

Režie Aloise Ditricha, to je vždy souboj velmi přesné vizuální představy s tisíci malých či větších problémů, které sebou přináší realizace.

Na začátku je velmi přesný režijní scénář:

Jeho "výroba" zabere Ditrichovi i několik měsíců.

Tato důkladná příprava je pro režiséra Ditricha typická a má za cíl jediné - plně se soustředit na práci s hercem.

K HERECKÉMU OBSAZENÍ:

I když Ondřej Vetchý je Ditrichův oblíbený herec, jeho obsazení do role Alexandera nebylo zdaleka tak jednoduchou záležitostí jak by se mohlo zdát. Podle novely by měl být Alexander bohatý a zkušený muž, který má za sebou jedno manželství a kus života - tedy starší člověk. Obsadit do této role chlapecky vyhlížejícího Ondřeje Vetchého byl velmi rafinovaný režijní tah.Příběh se tak "překlopil" z pohádkově jednoznačného modelu "krásky a zvířete" do mnohem současnějšího, postmoderně nejednoznačného souboje dvou rovnocenných principů - principu ženského a mužského vnímání světa.

Vrcholem režijné rafinovanosti (ale i odvahy) pak bylo obsadit do pragmatické a racionální role Čecha Vetchého a do emocionální, citové role Slovenku Zuzanu Rogelovou.

PRÁCE S MOTIVEM:

K dokonalosti dovedl režisér práci s rekvizitou. Abychom si to uvědomili je třeba vědět, že v Unamunově novele žádná vzducholoď nebyla. Ta se zrodila v hlavě autora Ditricha. Nejprve je legračně neohrabané vzducholoď předmětem svádění Julie a poslem milostných dopisů. Později se stane hračkou jejich dítěte zavěšenou nad postýlkou. Ještě později se stane součástí Juliiných halucinačních představ. A nakonec je smutným nosičem Alexanderovi marné závěti.

Rádiem řízená vzducholoď se svým reálným majitelem panem Jiřím Kadlusem jr.

natočeno: 17. - 26. 4. 1997 studio č.4 KH
Dotáčky: 4.- 6. 5. Chotěšov, 7.5. Račany
Stopáž: 81,36
Novinářřská projekce 30.10.1997 MAT
PREMIERA:
5.11.1997 ve 21,30 na ČT2