Reklama
ČESKÁ TELEVIZE  
T E L E V I Z E   V   K A Ž D É M   O K N Ě 
 
  DNEŠNÍ PROGRAM
  ZPRAVODAJSTVÍ ONLINE
  TELETEXT
  CHAT S OSOBNOSTÍ
  DISKUSE
 

Přepadení

Scenárista Miroslav Sovják:

„V našem příběhu je akt přepadení pouhou expozicí, z níž se odvíjí další peripetie vztahu oběti a násilníka. Nejde o samotný akt násilí, ale spíše o to, co se stane s obětí, v našem případě s ženou, jak se promění její vztah k okolí, k rodině a přátelům...

Znám lidi postižené zločinem a vím, že se s tím každý vyrovnává po svém: podle toho, jakou má mentalitu, jak byl vychován, v jakém prostředí vyrostl, jakou má sociální inteligenci a zároveň i podle toho, zda je sám schopen fyzické obrany. Pokud zvolí rovnocennou odplatu vůči násilníkovi a řídí se heslem, oko za oko, zub za zub, snadno se ocitne v kolotoči nikdy nekončící nenávisti a pomsty. Přestane vnímat to krásné, zajímavé a užitečné kolem sebe a soustředí se pouze na toho, koho nenávidí a komu se chce pomstít. Co je však podstatné: tak jako v těžké nemoci, i v tomto případě je pro oběť násilného trestného činu nejdůležitější rodina. Když vám pomůžou vaši nejbližší, když cítíte v zádech jejich oporu, snadněji se vám zvedá hlava, pokud vás někdo srazil k zemi.

Práce na scénářích o obětech násilných trestných činů mi přinesla poznání, že pokud jde o zločin a trest, boží mlýny melou pomalu, častěji však nemelou vůbec. Při stavbě dramatického příběhu autor nevystačí s poznáním reality, musí domýšlet situace, fabulovat …a to byl okamžik, kdy jsem si uvědomil, jak tenká hranice dělí zločince od oběti, jak snadno se každý z nás může stát zločincem i obětí. Možná záleží na postavení hvězd v kritickém okamžiku, možná je to dáno geneticky nebo nějakou podivnou souhrou náhod a schválností. Pro mne jako autora je mnohem zajímavější než honička a dopadení zločince všednodenní život obětí, těch mnohdy nenápadných lidí, kterým zločin převrátil život naruby. Musejí se vyrovnat s tím, co je potkalo, a často svádějí heroický boj sami se sebou. Jak ubránit a zachovat svoji lidskost nikoli před zločinem, ale navzdory zločinu a násilí, které existuje kolem nás? Na tuto otázku se snažím nalézat odpovědi v jednotlivých příbězích cyklu Oběti.

Z TV tvorby Miroslava Sovjáka:
tv inscenace Loučení (1978),scénáře k povídkám Carmen, Pokušení, Výlet do Prahy (1981), Výhra, Křeček, Včelař (1983) z televizního cyklu Bakaláři, komedie Vdova po dvou mužích (1985) a Co s ním? (1987).
Scénáře k filmům: Víkend bez rodičů (1983), Všichni mají talent (1985), Bloudění orientačního běžce (1987), Atrakce švédského zájezdu (koprodukce s Jugoslávií, 1989).

<< Zpět


Pokud máte nějaké připomínky nebo dotazy k www stránkám či k vysílání ČT, napište nám


    Napište nám
FAQ
Zpravodajství
TV Program Pořady Filmy Vše o ČT Servis pro novináře
ČT